Alles over leadgeneratie
Wanneer een onderneming kiest voor leadgeneratie dan hebben we het over alle activiteiten die gericht zijn op het in contact komen met potentiële klanten. In de B2B , oftewel business-to-business kan leadgeneratie zowel een sales- als marketingactiviteit zijn. Echter zijn er natuurlijk allerlei verschillende manieren omtrent leadgeneratie en de ene manier werkt weer beter bij een bedrijf dan een andere manier. In deze blog gaan we het hebben over belangrijkste punten van leadgeneratie. Benieuwd naar deze punten? Lees dan hieronder verder.
Lead technieken
In de loop der jaren is er veel veranderd wat betreft nieuwe leadgeneratie-technieken. Net als dat een marktonderzoek kan veranderen van de belangrijkste inhoud om die steeds beter en sterker te maken kan dat ook bij een leadgeneratie. Veranderingen kunnen namelijk goed zijn en goed uitpakken. Verschillende nieuwe technieken die worden toegepast bij leadgeneraties zijn inbound marketing en content marketing. Veel voorkomende varianten zijn natuurlijk e-mail marketing en whitepaper marketing. Content wordt daarbij ingezet om zo een eerste interactie aan te gaan met een bepaalde doelgroep.
Op een bepaald moment, bijvoorbeeld voor het downloaden van een Whitepaper, wordt er gevraagd om informatie van de prospect zoals een e-mailadres. Als dat moment is aangebroken dan hebben we het over Marketing Qualified Lead. Na het aanbieden van bijvoorbeeld een whitepaper kunnen er automatische e-mails verzonden worden. Dit heeft als doel om een lead steeds verder te bewerken en te concerteren naar een lead.
Verschil acquisitie en leadgeneratie
De termen acquisitie en leadgeneratie worden soms wel eens door elkaar gehaald binnen de businnes-to-business omgeving. Vaak wordt er dan hetzelfde bedoeld, maar er zit natuurlijk wel degelijk verschil in. Er is geen duidelijke scheidingslijn. Alleen leadgeneratie kan behoren tot de marketingactiviteiten die onderdeel uitmaakt van het acquisitieproces. Acquisitie gaat vooral over het genereren van nieuwe leads en wordt voornamelijk gedaan door sales en een accountmanager.
Er is ook een onderscheid tussen koude acquisitie en warme acquisitie. Bij koude acquisitie is het zo dat mensen worden benaderd via de telefoon, mail of social media. Zonder dat er van te voren al eerder enige contact of interactie is geweest. Bij warme acquisitie is het zo dat het gaat over het opvolgen van een eerder gegenereerde leads. Zo kan deze geconverteerd worden naar opdrachten.
Alleen wat is dan het verschil tussen acquisitie en leadgeneratie? Je zou kunnen zeggen dat acquisitie plegen het hele traject van contact leggen omvat. En dit tot de uiteindelijke verkoop. Leadgeneratie heeft meer betrekking tot het genereren van verkoopkansen. Het doel daarbij is dat er uiteindelijk orders uit ontstaan. Dit is dus het verschil tussen de twee.
De voordelen van B2B leadgeneratie
Je wilt natuurlijk dat marketingkanalen optimaal worden ingezet. Het is daarbij dus belangrijk om de focus goed te leggen op het genereren van leads. De marketingmiddelen moeten dan optimaal worden ingezet om vanuit een korte termijn rendement perspectief te hebben. Actief leads genereren verhoogt natuurlijk de kans op verkoop. Tevens verhoogt b2b leadgeneratie de voorspelbaarheid van een organisatie. Als er namelijk een duidelijk beeld is van hoeveel leads dat kan leiden tot een specifiek aantal orders, dan kan er een voorspelling gemaakt worden op een toekomstige omzet. Een groot voordeel dus.